Låtar med inlevelse och känsla

4 maj 2020
Carl Anton. (Foto: Christer Bergström.)

VISKONST. Carl Anton arbetar även som visartist likt bildkonstnären. Han målar enkla och nära bilder, det är hans storhet. Allt gör han med stor inlevelse och känsla, skriver Bo Bjelvehammar om det aktuella albumet Det vackraste ljuset.

 

Carl Anton och Titti Nordemar
Det vackraste ljuset
Ladybird/Naxos

Från början av 60-talet och in på 90-talet var ett av de stora underhållningsprogrammen, det som sändes från Vitabergsparken under ledning av Carl Anton, som är en av våra främsta trubadurer och visdiktare. Det räcker med att nämna några enstaka ord, så går tankarna till Carl Anton, ord som kylskåpskall fil och maskros och tjärdoft. Eller de första raderna i ”Överbyvals”:

En vals med alla måsarna uppe på
Överbyberg
och Vindö strömmar blommar av segel.”

I texterna finns en stor lättillgänglighet, en lyrisk och förtätad närhet, liksom strofer, som är lätta att komma ihåg och ta till sig. Ofta är det ögonblicksbilder och impressioner, från det som vi har kring oss i vardagen. Och så naturen, som vi bara behöver njuta av, rörelser och variationer av vindar, vatten och jord.

Framför allt är det Stockholm och dess skärgård, som upptar hans bilder och hans musik. Nu är  han tillbaka, med många visklassiker och några nya stycken. På piano finns Per-Erik Hallin och på bas Backa Hans Eriksson, fullständigt excellenta musiker. På sång finns på några spår Titti Nordemar och även hon är lysande, Carl Anton är hennes farbror. Hon var en av dem, som väckte projektet att Carl Anton skulle komma tillbaka med nya tolkningar av sin stora visskatt. Så säger han på det första spåret:

Jag kan, jag vill
jag har fått lust att sjunga en gång till

Det är så vackert, allt, jag glömmer bort vårregnet utanför fönstret, jag glömmer att det är en snål vind. Det är en sommaruppvisning i ord och ton.

Det sista spåret känns vemodigt att lyssna på:

Nu går sista visan
Dej vill jag sjunga för
Vi behöver varandra
Du och jag och dom andra
Som står utanför

Carl Anton arbetar även som visartist likt bildkonstnären. Han målar enkla och nära bilder, det är hans storhet. Allt gör han med stor inlevelse och känsla.

BO BJELVEHAMMAR
bobjelvehammar@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

CLAES PIHL. SKIVNYTT. Bo Bjelvehammar har lyssnat på nya albumet ”Medan Viskan rinner” och konstaterar att Claes Pihl än en gång visar sig vara en god låtskrivare samt en skicklig gitarrist. visor, låtskrivare, skivnytt, jazz, viskonst, musiker, skivor,

Claes Pihl imponerar med dynamisk viskonst

SKIVNYTT. Bo Bjelvehammar har lyssnat på nya albumet ”Medan Viskan
VISMUSIK. ”Anders Stävarby gör genom sitt musikarbete en kulturgärning,” skriver Bo Bjelvehammar, som lyssnat på artistens nya album med Ferlin-tonsättningar. Nils Ferlin, visor, viskonst, vismusik, Anders Stävarby, tonsatt poesi, tonsättningar,

Lysande Ferlin-tolkningar av Anders Stävarby

VISMUSIK. ”Anders Stävarby gör genom sitt musikarbete en kulturgärning,” skriver