Prinsen av Sörmland

Konst.
Ove Pihl.

PORTRÄTT.  ”Han föddes i en orolig värld då andra världskriget skulle komma att omkullkasta många västerländska värderingar”, skriver Anne Adelstam om konstnären Ove Pihl.

Ove Pihl bevisar för oss att det aldrig är för sent att börja på nytt. Storstadskillen har lämnat dess sus och dus för att installera sig i Sörmlands böljande landskap och börja sin tredje karriär som målare.

Från reklamare till förläggare och sedan konstnär

Jag träffade Ove i hans hemmiljö i den underbara 1600-tals prästgården som han och hans hustru, Birgitta, har renoverat med stor omsorg. Men det har varit en lång resa innan Ove kom ”hem” och installerade sig för gott i Sörmland.

Han föddes i en orolig värld då andra världskriget skulle komma att omkullkasta många västerländska värderingar. Men det var även en tid då föräldrar, som barn, fick lära sig att stå på egna ben och försörja sig bäst de kunde. Det gjorde Ove som ung trots att han sammanfattar skoltiden som ”ett infernaliskt misslyckande från början till slut”. Men teckna det kunde han och ”fyllde marginalerna med seriefigurer och flygplan.”

Det var på Beckmans reklamskola hans naturbegåvning förlöstes, den vi nu kan skåda i hans tavlor många år senare. ”Det är först nu jag har tid att ägna mig åt detta hantverk, för måleriet är till 80% ett hantverk”,  bekänner han för mig under vår pratstund.

Men först började han som reklamare på en stor byrå i New York; året var 1961. Nåja, först lärde han sig yrket grundligt på School of Visual Arts. ”Staden kokade då av optimism i alla områden!” Men efter några år tog uppehållstillståndet slut och hemresan var ett faktum. Det tog dock inte lång tid för Ove Pihl att hitta sin väg inom den svenska reklambranschen där han snart gjorde succé inom de största och förnämsta byråerna.

Reklamannonser, -filmer och affischer ledde denna naturbegåvning till förlagsvärlden där han kunde kombinera snygga layouts med intressant text. Som han själv rubricerar sig i en av sina böcker: ”a crossover organisation”, alltså en övergångsorganisation.  Boken har ytterligare en komponent som annan media saknar: läsarens egen fantasi. Sedan måste även understrykas att en vacker bok som ligger framme på soffbordet överträffar all annan media. Atlantis bokförlag grundade Ove på 70-talet och Page One Publishing tjugo år senare.

Landskapsmåleri

”Vi var egentligen på väg till New York men så klev jag in i denna prästgård och då var det kört!” Ungefär så beskrev Ove hur han av en slump kom att bosätta sig i Sörmland. Visst hade han ett litet torp innan och var redan förälskad i det sörmländska landskapet men hade inte en tanke på att bosätta sig där permanent.

Jag såg först hans tavlor på en utställning i Husby-Oppunda kyrka till vilken han även har sålt en molntavla. Jag kunde inte låta bli att tänka på Prins Eugènes kända tavla ”Molnet” som hänger på Waldemarsudde. Därav prinstiteln. Men Oves oljemålningar är mer än så – de berör, de är transcendentala utan att han uppenbart velat det, kanske var det därför kyrkan blev så intresserad av motivet? De låga horisonterna och olika molnformationerna leder till eftertanke och djupa känslor. Själv tycker han att vissa är närmast abstrakta.

På väg till ateljén som ligger på gården beundrar jag fälten, de uråldriga träden och vattnet som speglar sig lite längre bort. Jag förstår att Ove har kommit till paradiset och vad annat kan man önska sig än att föreviga det med penseldrag och hoppas att därmed även kunna glädja andra som köper tavlorna. För visst säljer han bra! Både naturskildringarna som de mindre stilleben och häst- och hundporträtten som kanske är de som mest påminner om den inte alltför förgångna reklamtiden.

Ove är en bekräftelse av den ”amerikanska drömmen” – vill du, kan du! Och inte bara en gång, utan lika framgångsrikt tre gånger om. Så ge aldrig upp era drömmar men jobba på för att förverkliga dem. Livets mening är kanske just detta: att gå från tanke till verklighet, att förverkliga sig själv för att sedan ge vidare till sin nästa.

Ove får med sin konst avsluta denna sörmlandssommar för detta år och ta nästa kliv in i stadens pulserande verklighet.

ANNE EDELSTAM info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

Med bilen som konsthall

PUNKATTITYD. Maria Johansson har träffat Stockholmsbaserade Konsthall 323 som använder sig av
0 0kr