Dansande färgspel på Louisiana

11 jun 2022
Det första som möter i utställningen är en fräck sportbil, Matra (1967). (Foto; Susanne Liljedahl.)

AVANTGARDE. Susanne Liljedahl har besökt det danska museet Louisiana i Humlebaek. Och ger ett tips ”i sista stund” om en utsällning med avantgardisten Sonia Delaunay. Efter den här helgen avslutas den. Så passa på att se om du har möjlighet till det!

Sonia Delaunay
Louisiana, Humlebæk, Danmark
Utställningen pågår t o m 12 juni 2022

Målning av Sonia Delaunay. Rythme, från 1938.

Ett nästan hypnotiskt dansande färgspel möter i Sonia Delaunays  (1885-1979) konst på danska Louisiana.

Den ukrainsk-franska konstnären hörde till det banbrytande kvinnliga europeiska avantgardet där naturalismens och realismens etablerade idéer alltmer fick ge vika för modernismens alla uttrycksformer.

Sonia Delaunays konst har bland annat  betecknats som rörelser i kubismen, fauvismen och futurismen.

I varje fall är det lätt att ryckas med i färgernas egensinniga rytmer, kontraster och samspel i ett geometriskt och abstrakt formspråk. Som exempelvis i Prismes électriques (1914) Chanteurs de flamenco (1915-1916) och Rythme Coloré (1958).

Det första som möter i utställningen är emellertid en fräck sportbil, Matra (1967), i mintgrönt med Delaunays dekorationer. Starka nog för en bil med top speed 175 km/h. Sportbilen dekorerade hon som 82-åring som ett eko av en bil hon dekorerat redan under 20-talet.

Optimism och framstegstro tycks råda i detta speciella universum. Samhällskritik är knappast Delaunays signum.

I viss mån framstår hon som en multikonstnär och som en dåtidens influencer. I  konstnärskapet finns även textildesign, scenkostymer, bokomslag och reklam. Allt laddas med färgernas jazziga danser och expressiva krafter.

Bland annat visas dressen till stumfilmstjärnan Gloria Swanson i ull med rektanglar och Pierrot-Éclair-kostymen till filmen Le P ’tit Parigot (Den lille parisaren).

I Robes simultanées, Trois femmes form, couleurs (1925), blir  kläder och mönster koncentrerat måleri.

Delaunay tecknar också kostymer till Danseuse aux Disques och till Tristan Tzaras stycke Le Coeur à Gaz.

Utställningen på  Louisiana är den största i Skandinavien, och  spänner över en period på 60 år, från 1910-1970.  Utan tvivel var konstnärens estetiska förnyelse mycket modern. Idag kan den nog betraktas som klassisk, det vill säga tidlös med unika bestående värden.

ANVÄND DENNA Fr o m 2022Susanne Liljedahl
SUSANNE LILJEDAHL
info@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

NOLDE. I denna omfattande essä tecknar Thomas Notini i ett porträtt i helfigur av den framstående expressonisten Emil Nolde. Därmed blir även konstnärskapets mörka sida grundligt belyst och en seglivad myt avslöjad. expressionism, konsthistoria, modern konst, modernism, tysk expressionism, tysk kultur, Emil Nolde,

Emil Nolde – marsklandets egensinnige färglyriker

ESSÄ. I denna omfattande essä tecknar Thomas Notini ett porträtt
Utställning. Affischbild för utställningen på Galleri M med verk av Ingrid Forfang, Orion Righard och Pelle Ossler.

En rik och mångfasetterad utställning

UTSTÄLLNING. ”Tre konstnärer ger dig här upplevelser av bredd och