Berlinde de Bruyckere ‒ skulptör med inspiration från måleriet

8 feb 2024
Installationsvy från Berlinde de Bruyckeres utställning på Artipelag. Foto Jean-Baptiste Béranger

DE BRUYCKERE. Maria Johansson har sett Berlinde de Bruyckeres stora utställning på Artipelag och finner starka kopplingar mellan skulpturerna och kroppar med mänskligt liv.

No life lost Berlinde de Bruyckere

Artipelag
Värmdö
Utställningen pågår t o m 26 maj

Artipelag visar en stor separatutställning med Berlinde de Bruyckere. Det är hennes första stora utställning i Sverige men många minns säkert hennes verk på Venedig Biennalen 2013. Utställningen på Artipelag bär titlen ”No Life Lost” som hänvisar till att även om världen inte är på ett bra ställe just nu så är den ännu inte förlorad.

Döden är påtaglig i de Bruyckeres utställning

Fast döden är så påtaglig att man nästan inbillar sig kunna känna lukten av den i lokalen (kanske sprunget ur att Berlinde de Bruyckeres föräldrar drev ett slakteri) så bär konstverken en intim närhet till naturen, ett framtidshopp och en ömsinthet i hantverket .

Berlinde de Bruyckere, Artipelag
Foto Jean-Baptiste Béranger

Det första verket är en skulptur av en häst som hänger i en hov från en ställning, monterad på ett rostigt metallpodium. Podiet är upphittat i en övergiven industrilokal och ger tillsammans med kroppen ett slående vackert men också brutalt, nästan skoningslöst, första intryck.

I verkligheten dog hästen tragiskt under en operation och de Bruyckere fick tillåtelse att gjuta av kroppen i silikon. Arrangemanget har närmare koppling till stillebenmåleriet än till skulptur.

Referenserna till död, skönhet, förlust och religion kombineras med att hon för hand, med små små stygn, sytt på skinn från olika hästar över hela gjutningen. Att även hovarna är inklädda fungerar förvånande nog som ett statement.

Det signalerar att trots att detta är på riktigt, så är det ändå inte på riktigt. Allt är inte så helt förlorat som man först utmanas att tro.

Starka kopplingar till mänskligt liv

För de Bruyckere är det viktigt att verket springer ur ”the real thing, a real body”. Vad hon än arbetar med så finns det i resultatet starka kopplingar till kroppar med mänskligt liv.

Filtar blir hud och trädstammarna har under ytan ett system av ådror och blodkärl. Hästen verkar inte alls vara en avgjutning, utan full av kött och blod.

Inspiration från måleriet

Här finns också påtagliga kopplingar till måleri. Som skulptör arbetar de Bruyckere med en ovanligt synlig inspiration från måleriet.

I ett av hennes sista verk i utställningen vänder hon sig till ärkeänglarna. För när allt faller samman så vänder du dig inte till människan bredvid dig, menar de Bruyckere, då behöver du en ängel att tala med.

ANVÄND DENNA!
MARIA JOHANSSON
info@opulens.se

Clemens Altgård är poet, frilansande kulturskribent och översättare bosatt i Malmö. Altgård var en av medlemmarna i den numera upplösta poetgruppen Malmöligan. Skrev även några pjäser på 90-talet. Altgård har verkat som kritiker i en rad tidningar och tidskrifter. Under senare år med en stark inriktning på scenkonst i alla dess former.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

Yngvild Saeter, SKULPTURKONST. Maria Johansson har sett en utställning med skulpturer av den norska konstnären Yngvild Saeter och fascineras av ett konstnärskap hon betecknar som ”ömt och hänsynslöst”.

Fascinerande skulpturkonst av Yngvild Saeter

SKULPTURKONST. Maria Johansson har sett en utställning med skulpturer av
Thielska galleriet, det är vackrast när det skymmer, Pär Lagerkvist, konst, nationalromantik,

Konst möter dikt på Thielska galleriet

KONSTTIPS. Anne Edelstam tipsar om en aktuell utställning på Thielska