1920-talets maskinkult återuppstår på Sven-Harrys

Konst.
Bugatti modell 40 Grand Sport, 1927 hör till utställningsobjekten i utställningen "Konst + Maskin" på Sven-Harrys konstmuseum.
Bugatti modell 40 Grand Sport, 1927 hör till utställningsobjekten i utställningen “Konst + Maskin” på Sven-Harrys konstmuseum.

UTSTÄLLNING. Anne Edelstam har sett en aktuell utställning som speglar den optimistiska framtidstro som växte fram efter första världskriget.

Konst + Maskin, Utmanarna under 1920-talet
Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm
Utställningen pågår till den 24 september 2023

Sonia Delaunay, "Rythme couleur, 1956 (efter förlaga från 1920-talet.) (Foto: Per Myrehed. Bilden är något beskuren)
Sonia Delaunay, “Rythme couleur, 1956 (efter förlaga från 1920-talet.) (Foto: Per Myrehed. Bilden är något beskuren)

Det var under det glada 1920-talet industrialiseringen och modernismen sågs som framtidens under. På Sven-Harrys konstmuseum, i Stockholm, kan vi i sommar ta del av denna tidsanda och de konstverk den mynnade ut i. Första världskriget, följt av spanska sjukan (1918-1920), hade medfört horribla konsekvenser och miljontals döda eller lemlästade. Men nu äntligen såg man framåt med hopp om en bättre framtid.

Frustande maskiner, dånande fabriker, tåghjul och ångmaskiner skulle bryta ny mark och utmana etablissemanget. Det gamla var förgånget och nu handlade det om att skapa nytt! För många konstnärer gällde det att haka på denna ”framtidsmaskin” och att dela tron på människans frigörelse. En del av detta var bilen. Bilkonstruktören, Ettore Bugatti, ursprungligen skulptör, skapade en bil vars framsida såg ut som en hästsko. Elegant och stilren.

På Sven-Harrys ställer de ut inte enbart en, utan två unika Bugattibilar. Det är inte utan att man blir sugen på att ratta en sådan… Eller som den franske konstnären, Fernand Léger, uttryckte sig: ”Att se ett landskap från en bil i full fart – blir till en abstrakt målning”.

Camp-Ahla-overaller 1929-1931. Tillhör stiftelsen Skansen. (Foto: Helena Bonnevier, Nordiska Museet)
Camp-Ahla-overaller 1929-1931. Tillhör stiftelsen Skansen. (Foto: Helena Bonnevier, Nordiska Museet)

Flera av hans verk finns att beskåda på utställningen. Han var även verksam som dekoratör hos den Svenska Baletten i Paris (1920 – 1925). Verk föreställande Jean Börlin, Svenska Balettens koreograf och dansare, visas på den övre våningen på Sven-Harrys. Liksom några roliga dräkter, inspirerade av arbetarkostymer. Camp-Ahla overallerna, med sina geometriska dekorationer, var en av modesuccéerna signerad av det svenska konfektionsföretaget skapat av Astri och Erling Richard.  

1900-talets avantgardekonstnärer förvandlade mekaniska objekt till färgglada målningar. Metalliska konstruktioner fick således en helt annan mening. De blev symboler för en ny era. Svenska Baletten i Paris var del av denna inspiration. Deras dekorer och kostymer andades nymodighet.

Fernand Légers konstskola drog också till sig flera skandinaviska konstnärer. De flockades till Paris för att delta och utveckla sitt konstnärskap. Otto G. Carlsund, Waldemar Lorentzon, Erik Olson, Vera Meyerson, Thorvald Hellesen, är några av dessa modernistiska pionjärer som utmanade etablissemanget och som finns att beskåda på museet.    

Det är inspirerande att se framtidsandan på 1920-talet, även om vi nu vet vad som kom efteråt, med ett andra fruktansvärt världskrig. Men det är ju inte tingen som i sig är onda, utan hur de används, i vilket syfte.

Utställningen, Konst och Maskin, är intressant även i vår tid. Vi står också inför ett paradigmskifte, med industrialiseringen i ryggen, AI och hållbara energisystem framför oss. Men hur världen än förändras så finns konsten alltid närvarande.

Byline Anne Edelstam
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

 

 

 

 

Det senaste från Konst

0 0kr