Lekfull och allvarlig vintagekonst

6 sep 2022
Lill-Marit Bugge. (Foto: Elisabeth Ohlson)
Lill-Marit Bugge. (Foto: Elisabeth Ohlson)

KONSTBOK. Susanne Liljedahl har tagit del av Lill-Marit Bugges collagekonst i boken En armé av kvinnor och är entusiastisk. 

En armé av kvinnor
av Lill-Marit Bugge
med förord av Nina Lekander
Helium Press

En_arme_av_kvinnor_omslag_800

De analoga collagen började som en besvärjelse mot pandemin. Lill-Marit Bugge stickade och gjorde lapptäcken, men kom också att tänka på sin mamma, Tove Bugge och hennes pärmar med urklipp från gamla damtidningar. Lill-Marit Bugge placerade in urklippen från 1940- 50- och 60-talet på bakgrunder som hon fotograferat med mobilkameran. Och så småningom kom boken En arme’ av kvinnor till världen.

Förordet är skrivet av författaren Nina Lekander som i tre decennier följt Lill-Marit Bugges karriär med en början i Barbarella live på SVT och  föregångaren Daily Live tillsammans med Anna-Lena Brundin. Dessa par, denna norskskånska duo, var kanske allra först med att både bedriva feminism och att driva med den, skriver Lekander. 

Kapten Bugge tar mig in i ett slags äventyr. Det vimlar av smalmidjade modeller och äldre pinupbilder i collagen. Bilder på nakna eller lättklädda kvinnor, som inte sällan synes förvandlas till sexualiserade objekt i männens kameraögon. Men i Bugges kontext tar humorn, ironin och det burleska över.

Hon menar själv att hon klipper bilderna ur sitt sammanhang där de från början var skapade ur, för,  genom och av den manliga blicken, ”the male gaze” i syfte att behaga och förföra. 

I stället föds en lekfull, tokrolig vintagekonst med både feministisk och mänsklig blick.

 ”Blängsylta med glosås”, ”Eva, Arne och starke Arvid” eller ”Det är klart grabben ska ha en husvagn” är bilder som frigör endorfiner. Liksom exempelvis ”När prinsessan kommer på en Husqvarna modell Silverpil.”

Ett collage ”Dammsugerskan” är inspirerat av konstnären Gittan Jönsson. Ett annat av konstnären Sture Johannesson – ”Alice in Wonderland”.

Egentligen pendlar Bugge genomgående mellan lek och allvar.

”Dada-di” är ett av collagen som lutar åt just dadaismen. En naken kvinna mot rosa bakgrund och så kontrasterande hjul av metall och varelser klädda i gasmasker.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

En armé av kvinnor rymmer både samhällskritik och klacksparkar mot borgerligheten. Lägg därtill att en hel del kungligheter sätts in i de mest oväntade sammanhang. ”Kings & queens in a happy pride parade” är ett exempel på detta. 

Boken för tankarna till människors olika roller och våra estetiska val i olika sociala sammanhang, men också betydelsen av demaskeringen när midnattstimmen slår till och människan blir naken och vill finna sitt mer evigt giltiga jag. I Kirkegaards anda, en filosof som också citeras i boken.

Det står klart att Bugge, med glimten i ögat, har lyckats med avsikten att låta kvinnorna återfå sin heder och sitt egenvärde. Join the army!

ANVÄND DENNA Fr o m 2022Susanne Liljedahl
SUSANNE LILJEDAHL
info@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

VITA MÄN. Bör inte vita män våga stå för sin identitet? Den frågan tar Lars Thulin upp och besvarar i veckans krönika.

Vita mäns självförminskning – en bumerang

VITA MÄN. Bör inte vita män våga stå för sin
TV-DOKUMENTÄR. Lars Thulin anser att den grova kritiken mot SVT-dokumentären ”Priset män betalar” är djupt orättvis. Här förklarar han varför. feminism, influencers, dokumentärfilm, tv-serier, genusfrågan, könsroller, manlighet, Lars Thulin,

Förfelad kritik mot ”Priset män betalar”

TV-DOKUMENTÄR. Lars Thulin anser att den grova kritiken mot SVT-dokumentären