”Kvinnor lockar odjur till sig”. Konstverk i collageform av Hilda Hellwig.
REGISSÖR. Vi har glädjen att presentera premiären för ett nytt inslag i vår konstavdelning. Det rör sig om collage som utförts av Hilda Hellwig som är mest känd som teaterregissör. Här berättar hon också om sitt intresse för att vid sidan om regiarbetet ägna sig åt att göra collage.
Hilda Hellwig var 1979 en av grundarna av den avantgardistiska Teater Aurora i Stockholm och fram till 1994 dess konstnärliga ledare. På Teater Aurora gjorde hon sig känd som en innovativ och utmanande regissör vilket ledde till regiuppdrag både i Sverige och utomlands. Hon har varit verksam vid Dramaten, Stockholms Stadsteater, Kungliga Operan, Malmö Opera, Svenska teatern och Lilla teatern i Helsingfors, Estonian Drama Theater i Tallinn, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret och Nationaltheatret i Norge, Katona József Színház i Budapest och Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Hellwig har även gjort scenografin till flera av sina uppsättningar. Sedan 1985 har hon återkommande arbetat för Radioteatern. 1993 regisserade hon långfilmen Dockpojken. Hilda Hellwig har undervisat på Teaterhögskolan i Helsingfors och på Statens Teaterhögskole i Oslo. Hon är sedan 2008 professor i teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Hellwig har haft flera stora separatutställningar sedan 2012. (Källa: Wikipedia)
Jag har arbetat med collage mycket länge. Vissa av de som försvunnit kan jag komma ihåg helt klart, även de från tonåren. Några bilder har fungerat mycket skrämmande på så sätt att de har siat om en framtid som sedan har inträffat.
Personer i min omgivning har ofta manat mig att ställa ut. Arbetet med mina collage har varit en fredad zon, där jag har sluppit att vara en del av någon rörelse, eller att behöva definiera mitt arbete. Där har jag sluppit förhålla mig till strömningar, mode och påbud. Därför har jag hållit mig undan så länge.
Mina collage är inga illustrationer. Jag gör berättelser, skapar situationer, världar, porträtt. Det är fiktion och dröm. Ofta jobbar jag parallellt med, men helt fristående från mitt övriga skapande inom scenkonstområdet. Collagen är något helt annat, en annan värld, en värld där jag inte är låst av formmässiga eller moraliska krav. Men visst ställer jag vissa formmässiga regler för varje serie, jag kallar dem utmaningar.
Collagen skapas utifrån stränga regler som jag ställer för mig själv. En sådan regel kan vara: ”använd högst tre bilder att skapa en helt ny bild som har en egen berättelse” eller ”den här bilden är ett porträtt av X.” En annan utmaning kan vara att bara tillåta en komplementfärg eller att placera några figurer eller något annat i centrum av en serie av collage som alltid måste vara med.
Det kan vara det blåa tyget som förekommer i en klänning som bärs av en viss person i en av seriens bilder. Men dessa regler ändras ofta och för det mesta är de inte ens av samma sort.
Hilda Hellwig var 1979 en av grundarna av avantgardistiska Teater Aurora i Stockholm och fram till 1994 dess konstnärliga ledare. Hon gjorde sig känd som en innovativ och utmanande regissör vilket ledde till regiuppdrag både i Sverige och utomlands. Hon har varit verksam vid Dramaten, Stockholms Stadsteater, Kungliga Operan, Malmö Opera, Svenska teatern och Lilla teatern i Helsingfors, Estonian Drama Theater i Tallinn, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret och Nationaltheatret i Norge, Katona József Színház i Budapest och Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Hellwig har även gjort scenografin till flera av sina uppsättningar. Sedan 1985 har hon återkommande arbetat för Radioteatern. 1993 regisserade hon långfilmen Dockpojken. Hilda Hellwig har undervisat på Teaterhögskolan i Helsingfors och på Statens Teaterhögskole i Oslo. Hon är sedan 2008 professor i teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Hellwig har haft flera stora separatutställningar sedan 2012. (Källa: Wikipedia)
Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.
Vi använder kakor för att förbättra din användarupplevelse, anpassa annonser och innehåll, samt analysera vår trafik. Genom att trycka på "Acceptera alla", godkänner du att vi använder kakor.
Observera att funktionella kakor är nödvändiga för inloggning.
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Funktionella kakor tillhandahåller vissa funktioner som delning till sociala medier och inloggning för läsare.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.