Trender inom svensk spelkultur

Möten.
Vi alla ser och hör om svenska online casinon dagligen genom reklam på radio och nätet. Men vad är det egentligen vi svenskar uppskattar inom spel? Är det så populärt med de många nätcasinon som nu har en svensk spellicens?

Var spelar svenskarna?

I SAMARBETE MED SPELAUTOMATER.SE. Som tidigare nämnt har nog få missat att online casinon är de som syns allra mest i det offentliga rummet. Framför allt dras nog tankarna till de utländska spelbolagen som flitigt marknadsför sina produkter. Men det är inte alltid den mest synliga som är den bästa. Detta ser ut att gälla även inom spelbranschen. Ser vi på statistiken är det faktiskt Svenska Spel som regerar. Som Spelautomater.se skriver i en artikel om casino statistik har hela 60% av svenska spelare uppgett att de främst spelar hos Svenska Spel när det gäller att välja bolag. Utav resterande 40% var det 15% av svenska spelare som främst söker sig till ATG som även de har sitt säte i Sverige, medan de utländska bolagen så som Bet365, Unibet och Betsson med flera delade på resterande 25% (artikeln i sin helhet hittar du här).

Svenska Spel vinner folkets förtroende

Det råder ingen tvekan om att Svenska Spel trots allt har tjänat på den nya lagstiftningen. Eftersom vi svenskar vill spela där vi har ett förtroende, där man har möjlighet att ge till föreningar och där man kan välja bland många olika sorters spel, fortsätter vi söka oss hit för att spela. Trots att de inte erbjuder någon som helst bonus till sina spelare, något som lovordas i många casinoreklamer, tycks man ha en fortsatt vinnande strategi. Om det är något som kommer fortsätta att hålla i sig får tiden utvisa. I och med att siffrorna för hur många som söker sig online istället för fysiska spelställen finns här kanske en chans för andra bolag att knappa in lite.

Mr Green etta bland privatägda spelbolag

Om vi kollar lite närmare på branschen och de bolag utöver Svenska Spel som man i Sverige gillar finns det några få som tagit täten. Mr Green är den klara ettan. De har även vunnit pris för högst kundnöjdhet år 2019 under Swedish Gambling Awards. Även 2018 har de vunnit pris för att de tar spelansvar på stort allvar. Corporate Responsible Provider of the Year heter priset och de vann det under Global Gaming Awards i London 2018.

Många känner också tillit för Mr Green eftersom de har varit med länge. Mannen i den gröna kostymen har varit den första casino-upplevelsen för många. Och som med mycket annat har vi svenskar en förkärlek till välkända och säkra företag.

Sammanfattningsvis

Den svenska spelkulturen håller sig fortsättningsvis någorlunda lik. Vi har länge älskat både lotterier och trav/galopp. Skillnaden är att vi idag hellre går in på nätet istället för spelbutiken.

Men vi svenskar föredrar helt klart Svenska Spel och inget visar några antydningar till att detta kommer att ändra inom den närmsta tiden. Trots att den nya svenska spellagen började gälla från 1 januari 2019 har vi densamma uppskattningen för det statliga bolaget, mycket nog tack vare deras sedan länge väletablerade varumärke med fokus på säkerhet och välgörenhet, men säkert också dels för att vi helt enkelt har vanan inne.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.