Trovärdighet viktigt när konspirationsidéer om journalister växer

Media.

MEDIEKRITIK. Kommittén för mänskliga rättigheter. Visst låter det fint? Många är vi journalister som förutsatt (men lyckligtvis dubbelkollat) att det rör sig om en seriös institution; kanske en organisation i stil med Human Rights Watch. Inget kunde vara mer felaktigt.

Vetenskapsfientliga KMR drivs sedan många år tillbaka av den internationella sekten Scientologerna och för ett aggressivt korståg mot psykiatrin (!). Dess “kyrka” är ökänd för att förfölja alla som vågar kritisera scientologi och man har satt tvångsmetoder i system för att behålla sina medlemmar. Ofta har just journalister hamnat i Scientologernas skottlinje.

Man skulle alltså kunna förutsätta att Kommittén för mänskliga rättigheter/Scientologerna är den sista organisation en seriös nyhetsförmedlare som svenska TT, bildad som Tidningarnas Telegrambyrå år 1921, skulle vilja samarbeta med. Men nu i augusti har Sveriges Television tyvärr avslöjat att ett sådant kommersiellt arbete pågår genom TT:s pressmeddelandetjänst Via TT (ett mindre känt Mynewsdesk).

TT, den oberoende, lite torra nyhetsbyrå som de flesta svenskar lärt sig att lita på i vått och torrt, sprider alltså fake news. När nyheten briserade hoppades väl de flesta i mediebranschen att det rörde sig om ett pinsamt missförstånd, inte minst därför att namnet är så förrädiskt seriöst och för att det kanske inte är allmänt känt vilka som ligger bakom KMR.

Men nu blir det pinsamt på riktigt, för i stället för att erkänna att man missat att göra sin research försvarar nyhetsbyrån samarbetet. TT ska ju vara oberoende, försöker vice vd:n och jämställer därmed lögner och propaganda med neutral nyhetsförmedling. Via TT har ingenting med TT:s redaktionella innehåll att göra, argumenterar självaste vd:n och sänker det journalistiska förtroendekapitalet ytterligare. Hur kan TT:s ledning ha missuppfattat sitt uppdrag så, eller missat vilken tid vi lever i?

Häromdagen twittrade USA:s pressfrihetsfiende till president ut en bild till sina 36 miljoner följare. Bilden föreställer en CNN-journalist som blir påkörd av ett tåg. I Sverige jämför den moderate riksdagsmannen Lars Beckman regelbundet svenska medier med nordkoreanska. Vi måste alla förhålla oss till den nya världen av konspirationsidéer om journalister och vårt arbete. Det går inte att sticka huvudet i sanden, håva in cash från galna sekter och tro att ens rykte ska vara intakt.

Företag som samarbetar med människofientliga extremrörelser, oavsett om dessa är fixerade vid Hitler eller rymdguden Xenu, skadar obönhörligen sitt varumärke. Man kan inte förutsätta att vinstdrivande aktörer automatiskt ska bry sig om argument som rör demokrati, pressfrihet och negativ inverkan på samhällsklimatet. Men de flesta företag bör vara mottagliga för en påminnelse om, att kostnaderna för ett försvagat varumärke blir oändligt mycket större än intäkterna för en annons, ett marknadsstånd eller en prenumeration. Lyssnar ni, TT, och tar ni åt er, Bokmässan/Bok & Bibliotek AB?

UPPDATERAT: TT avbryter avtal efter kritik.

LISA BJURWALD
lisa.bjurwald@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Lisa Bjurwald

 

 

Det senaste från Media

0 0kr