Det är kul att göra tidning

Media.

MEDIA. I måndags lanserade vi Opulens. Det har varit en fantastisk vecka med många glada tillrop från folk runt om i landet. Fler än vi bakom magasinet verkar tröttnat på den svenska debatten och kulturjournalistikens krympande betydelse i opinionsbildningen.

Men för mig har engagemanget i Opulens också en något krassare bevekelsegrund. Att det helt enkelt är kul att göra tidning!

Under en stor del av mitt liv har jag varit inblandad i något medieprojekt där vi så att säga tagit saken i egna händer. När jag var liten gjorde jag ibland egna serietidningar. Trots att jag saknar talang för att teckna och hemdatorerna ännu inte var uppfunna lyckades jag knåpa ihop några blaskor för hand, ofta hopbundna med häftapparat eller frystejp. I tonåren blev det rollspels-fanzines vilka jag och kompisarna kopierade upp efter kontorstid på föräldrarnas arbetsplatser.

Som ung vuxen var jag aktiv i olika kulturtidskrifter. Det mest ambitiösa projektet var nog tidskriften Kaos under min studietid i Uppsala. Från början en publikation som layoutades på ett gammalt ljusbord och med rubriker av gnuggisbokstäver men som mot slutet hade en heldatoriserad produktion.

Tack vare Statens kulturråd och stödfester lyckades vi också finansiera ett riktigt tryck och 1995, passande nog året efter sin död, beskrevs den som en av landets ledande undergroundtidskrifter i det band av Nationalencyklopedin som då släpptes. Därefter blev det ett par fackliga medlemstidningar och i slutet av 90-talet fram till för tio år sedan Yelah.net. Åren kring millennieskiftet var den nättidningen förmodligen landets största oberoende nyhetsmedia.

Alternativmedia är i dag ett ord som associeras till högerextrema propagandasajter. Det är också en av anledningarna till att vi startar kulturmagasinet Opulens. Under flera år har nästan all samhällsdebatt landat i hätska och icke konstruktiva meningsutbyten om invandring och etnicitet. Ämnen som visserligen ska kunna diskuteras men det finns faktiskt också andra aspekter av våra samhällsproblem.

Kulturjournalistiken är den väg vi valt för att lyfta dessa andra perspektiv. Vi vill göra ett brett samhällstillvänt kulturmagasin med såväl opinionstexter som reflekterande artiklar om alla konstarter. Den första veckan har varit omtumlande men detta, kära läsare, är bara början.

STEFAN BERGMARK
info@opulens.se

Alla artiklar av Stefan Bergmark

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

0 0kr