Spelets regler

Litteratur.

PERSPEKTIV. “Vi lever i en tid då vi dagligen matas med medias politiserade och stereotypa bilder av den ‘farliga förorten’. Det är ett slags desperat och vettskrämt tonläge från det etablerade och ‘normala’ samhället med sina på ytan laglydiga medborgare som har förlorat kontrollen över den fruktade underklassen”, skriver Cecilia Persson.

 

Sanningen ska sägas av dem som erfar den
Pierre Bourdieu

Ett minne. När jag arbetade inom socialtjänsten på Östermalm i Stockholm så kom heroinisterna till socialbyrån uppklädda i svindyra kostymer och visste hur de skulle sköta snacket. ”Östermalmsheroinisterna” var slavar under heroinet lika brutalt som ”Kartellenknarkarna” men det är inte bilden som vi har av narkomaner.

Dom kallar dig för langare
Dom ser dig som en kriminell
Men det är han med slips och portfölj som är kriminell

Kartellen

Vad har den här minnesbilden med “Kartellens” grundare Leo ”Kinesen” Carmonas självbiografiska bok Spelet är spelet (Forum förlag 2017) att göra? Ganska mycket om man tänker efter lite. Carmona är politisk flykting från Chile som avtjänar ett livstidslångt fängelsestraff sedan 2004 för anstiftan till mord. Det är oavsett den kriminella bakgrunden ett märkligt och intressant stycke musik- och litteraturhistoria ─ hur han från bunkern bildade det kontroversiella och även hyllade hiphopbandet ”Kartellen”. Carmona är också en av hjärnorna bakom ett av de största rånen i svensk historia: Arlandarånet 2002. Det rånet erkände han när preskriptionstiden var slut. Han är uppenbart en ”kriminell smartskalle” och man kan ställa sig frågan hur hans yrkeskarriär hade sett ut om han hade varit född i en medelklassfamilj.

Vi lever i en tid då vi dagligen matas med medias politiserade och stereotypa bilder av den ”farliga förorten”. Det är ett slags desperat och vettskrämt tonläge från det etablerade och ”normala” samhället med sina på ytan laglydiga medborgare som har förlorat kontrollen över den fruktade underklassen.

Välkommen till mina områden
svär att alla här sitter fast i psykosen
in och ut, ut och in från kriminalvården
som politikerna glömde postkoden
välkommen till mina områden

Kartellen

Våldet har många Janusansikten, om man ser det från ett klass- och underifrånperspektiv och är kritisk till den globala kapitalismen. Är det en våldshandling att man beräknar att nittiofem personer är rikare än halva jordens befolkning? Hur många fattiga länder har tömts på sina rikedomar och stålarna är insatta på bankkonton i skatteparadiset Schweiz? Går det ens att göra den sortens problematiserade frågeställningar varje gång tabloiderna skriker om ännu ett mord i förorterna utan att lättvindigt anklagas för att glorifiera våld?

En av de centrala frågeställningarna i Frantz Fanons klassiska verk Jordens fördömda är om de förtryckta kan befrias från förtrycket utan att ta till våld. Våldet blir den enda vägen till frihet och låter det sig göras att se ”Kartellens” oppositionella texter som en del av underklassens politiska rörelse? Fanon är en stor inspiratör till storstädernas förortsgetton, inte minst i Frankrike.  Den avgörande skillnaden är att befrielsekamper under kolonialt förtryck gör det lättare att urskilja politiska system som skapar ständigt nya våldsspiraler. Den sortens kritiska perspektiv hör vi sällan i nyhetsrapporteringen i Sverige men troligen är det så många som bor i de svenska multikulturella segregerade förorterna känner och tänker.

Och kackerlackorna som alltid snackar
Skulle inte klara sig en kvart i våra skor

Kartellen

Det går att definiera Carmonas Spelet är spelet som arbetarlitteratur och sortera den under genrebeteckningen: rapportböcker, i samma anda som Göran Palm, Sara Lidman och Maja Ekelöf, var litterära rapportörer från samhällets bakgårdar. Han skriver om skälen till att han blev kriminell och vad uppväxten i Jordbro gjorde med honom och varför:

Min familj hade inte några pengar. Men i Jordbro var inte det något problem. Stället var genomkorrumperat. Och den som inte hade? Han hustlade. Det var nu kriminaliteten smög sig in i mig som en cancer och jag började fucka ur. Jag följde bara med strömmen och gick på impuls i en blandning av nyfikenhet, bus, ungdomsrevolt och viljan att passa in. 

Texter talar i sin egen rätt så också en brottsling som Carmonas och Kartellens underklasspoesi jämte hans nyutkomna bok Spelets regler, även om författarintervjuerna får göras när han har permission.  Sen en dag kommer förhoppningsvis även berättelserna från heroinisterna på Östermalm som har råd att köpa knarket av langarna i gatuhörnen men inte hamnar i finkan för det.

 

CECILIA PERSSON
cecilia.persson@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Cecilia Persson

Cecilia Persson ( född 1967 i Karlstad) Författare, litteraturkritiker och historiker. Publicerat 10 böcker, 2 översättningar, medverkat i flera antologier och några hundra artiklar samt andra publikationer i olika tidningar och tidskrifter. Ett flertal stipendier från Sveriges Författarfond. Arbetar även som lärare i Malmö.

Det senaste från Litteratur

0 0kr