Mörk, rå skandinavisk noir från 1930-talets Stockholm

Litteratur.
Copyright/fotograf: Martin Stenmark.

VÅLD. “Det pågår en ohejdad kriminalitet där jakten på pengar ofta mynnar ut i ett brutalt, meningslöst våld och där Kvist, som den slugger han är, skoningslöst mejar ner sina motståndare och tar emot lika mycket stryk i gengäld”, skriver Elisabeth Brännström.

Slugger av Martin Holmén
Albert Bonnier (2017)

Sommaren 1936 är ovanligt het och i Stockholm driver den före detta boxaren Harry Kvist runt och svettas i värmen. Han har av olika skäl övergivit sin boxningskarriär och börjat arbeta som indrivare, något som passar honom både bra och dåligt. Å ena sidan får han god användning för sina fortfarande välsmorda knytnävar men å andra sidan börjar han bli lite för gammal och blödig för att orka fullfölja alla de uppdrag han skickas ut på. Kvist har börjat snubbla upp lite för mycket och ännu värre blir det när hans gode vän, prästen Gabrielsson, mördas i Katarina Kyrka och spåren börja leda rakt åt fel håll. Driven av ett rasande hämndbegär börjar Kvist snoka runt efter gärningsmannen, en livsfarlig mission med urusla konsekvenser.

Martin Holméns roman, den fristående, avslutande delen i en trilogi om Harry Kvist, ger en mörk bild av 1930-talets Sverige. Kvists tillvaro kantas av våld och fattigdom och han har alltid varit utsatt för de specifika övergrepp som utövats av svenska myndigheter. Som föräldralöst barn auktioneras han ut till en bonde som misshandlar honom både psykiskt och fysiskt och han lär sig tidigt att enbart lita på sina egna snabba, hårda knytnävar. Dessutom är han homosexuell, något som naturligtvis inte gör hans liv enklare.

Slugger innehåller många viktiga historiska referenser till det samhälle som skapat och förstört Harry Kvist och till den spända politiska situationen ute i Europa. Nyheterna är fulla av rapporter om läget i Spanien, i Stockholm trakasseras judar och nazisterna håller möten medan polisen ägnar sin tid åt att jaga kommunister. Samtidigt pågår en ohejdad kriminalitet där jakten på pengar ofta mynnar ut i ett brutalt, meningslöst våld och där Kvist, som den slugger han är, skoningslöst mejar ner sina motståndare och tar emot lika mycket stryk i gengäld.

Det Stockholm som Kvist drar runt i på jakt efter Gabrielssons mördare är inte heller den ljusa, ”hipster”-infekterade storstad vi känner idag. Staden är sliten, dörrarna saknar port-koder och rappningen faller från fasaderna. Brottsligheten florerar och ligor slåss om kontrollen över olika områden, inga förorter har ännu byggts och Stockholms gangsters opererar istället innanför tullarna. Först och främst mellan de fattigare stadsdelarna Kungsholmen, Södermalm och Sibirien, där Kvist riskerar liv och lem i jakten på Gabrielssons mördare.

Jag ska naturligtvis inte avslöja vad som händer med Harry Kvist, men jag kan säga att han känns mer och mer ringrostig och inte direkt räddas av klockan. Det är en mörk bild som Martin Holmén målar upp, men skildringen har en autentisk ton och Kvist är ingen okomplicerad hjälte. Tyvärr så stör jag mig ibland på språket i romanen. Kvists Stockholms-tugg känns för ordfattigt och jag kan inte låta bli att längta efter andra svärord än ”Pisskvart” och ”Fan”. Det finns väl ändå en hel uppsjö av gammalt kåksnack att ta till? Våldet i romanen blir också ofta för enformigt framställt, samma beskrivningar av slagsmål och misshandel upprepas gång på gång och efter ett tag blir jag mest uttråkad av allt blod och slask.

Slugger är ändå en hyfsat läsvärd historisk thriller, men tyvärr blir språket lite för endimensionellt och huvudtråden, mordet på Gabrielsson, går förlorad i allt våld som omger Kvist. Lite mer stringens i berättandet och en mer varierad dialog hade skapat en betydligt mer spännande berättelse.

ELISABETH BRÄNNSTRÖM
elisabeth.brannstrom@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla recensioner av Elisabeth Brännström

Det senaste från Litteratur

0 0kr