Tadao Ando — en stilren arkitekt

Konst.
Tadao Ando. Foto: © Kazumi Kurigami.

RETROSPEKTIV. På Centre Pompidou visas just nu en retrospektiv utställning med den japanske arkitekten Tadao Ando. Anne Edelstam rapporterar från Paris.

 

Shanghai Poly Theater, 2014. Foto: © Shigeo Ogawa.

Centre Pompidou, i Paris, ställer denna höst/vinter ut modeller, teckningar, reseskildringar, filmer och fotografier av den intressanta japanska arkitekten Tadao Ando. Utställningen ger inblick i hans användning av slät betong, enkla geometriska lösningar, integrering av naturen, vikten av ljuset och vattnet samt rummets utnyttjande.

Tadao Ando (född 1941 i Osaka) påminner mig om den välkända finske arkitektens Alvar Aalto (1898 – 1976) och dennes organiska och funktionella design. De enkla linjerna, de ädla materialen och ljuset. Vi skandinaver har en hel del gemensamt med japaners vision av arkitektur och design. Vårt sätt att behandla trä, det barskrapade – lite som våra kalfjäll eller klipphällar – det hårda i kontrast till det mjuka. Närheten till vattnet, vikten av ljuset… allt detta kände jag igen i Tadao Andos arkitektur. Han började sin karriär blygsamt med att bygga sig ett eget arkitekthus på 70 kvadratmeter. ”Arkitektur bör vara även den enskildes angelägenhet” tycker denne känslosamme man.

Utställningen är disponerad i ett enda stort rum, delvis uppdelad med hjälp av halvväggar, i fyra teman: den enkla platsens form, urbanismens utmaning, naturens tillkomst och dialogen med historien. Jag gick runt flera varv innan jag kunde ta in alla verk och ändå kändes det som om jag ville komma tillbaka en annan dag. Så överväldigande var det. Kanske därför att jag kände närheten till hans arkitektur. Tvärtom vad man skulle kunna tro om lite kalla, enkla linjer så tilltalade dessa byggnader mitt innersta.

[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”2″]

 

Själv säger Tadao Ando att ”eftersom det är människor som ska bo eller verka i mina byggnader, måste dessa påverka deras levnadsglädje. Annars dras vi inte till dem”.

Han integrerar även ljuset på ett meningsfullt sätt i sin arkitektur: ”Vad jag observerat i de romerska kyrkorna, är att ljuset skänker hopp. När jag skapade Ljusets Kyrka frågade jag mig själv om inte församlingens symbol var just ljuset. Arkitektens arbete går även ut på att skapa gemensamma platser. Jag skapar min arkitektur för att de ska förbli ingraverade i människans själ för evigt.” Det är inte blygsamma mål men hans framsynthet verkar ha haft framgång för han har fått flera prestigefyllda priser och har över 300 projekt utspridda på jordens yta.

Även Centre Pompidou har spännvidd. Detta gigantiska museum är hela tiden på bettet med olika utställningar och happenings på gång. Denna höst har de verkligen slagit på stort. Tadao Ando finns på första våningen, men mera om de andra våningarnas läckerheter i en annan artikel.

ANNE EDELSTAM  info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

0 0kr