Återinvigning för Svenska Institutet i Paris

Konst.
Mode i näver. Foto: Anne Edelstam.

RENOVERING. “I torsdags återinvigdes svenska institutet i Paris efter mer än ett halvår av renoveringar. Invigningen skedde i närvaro av statssekreterare Oscar Stenström och guldpalmsvinnaren Ruben Östlund. SI Paris välkomnar årligen cirka 100 000 besökare i den franska huvudstaden, och har nu fått en förnyad designprofil efter renoveringar och tillgänglighetsanpassning”, skriver Anne Edelstam.

Sanna Nilssons flaskor i keramik. Foto: Anne Edelstam.

– I en digitaliserad värld blir närvaron i det fysiska rummet allt viktigare för att kunna bygga långsiktiga kulturrelationer och nya samverkansmöjligheter för Sverige, säger Annika Rembe, generaldirektör för svenska institutet. Svenska institutet i Paris har funnits sedan 1971 och är i dag ett av de mest populära utländska kulturinstituten i den franska huvudstaden. Renoveringen av lokalerna i 1500-talspalatset Hôtel de Marle tar avstamp i Frankrikes nya lag om tillgänglighetsanpassning av publika byggnader och är den mest omfattande sedan verksamheten startade 1971.

På svenska institutet i Paris erbjuds en omfattande verksamhet med konst-, design- och fotoutställningar, filmvisningar, konserter, seminarier, permanent konstsamling, café, med mera. Detta gör kulturhuset till ett självklart skyltfönster för svensk kultur och en viktig grund för relationsbyggandet mellan Sverige, Frankrike och resten av Europa. Genom att vara aktiva i ett av världens främsta kulturella nav lägger SI Paris grunden för att stärka bilden av Sverige utomlands. SI Paris verkar i ett viktigt europeiskt sammanhang tack vare placeringen i en av Europas centrala huvudstäder. Verksamheten främjar också talangmobilitet och svenska företag inom kulturella och kreativa näringar. 

Palatsets trappa vackert dekorerat. Foto: Anne Edelstam.

Genom ombyggnaderna och ett inredningskoncept framtaget av TAF Arkitektkontor kommer den historiska miljön på SI Paris från och med återöppningen att kompletteras med en samtida svensk designprofil. På Café Suédois har TAF:s design sitt ursprung i det koncept som tagits fram av en grupp formgivare för restaurang och café i det nya Nationalmuseum som öppnar igen hösten 2018. Konceptet som utvecklats tillsammans med formgivarna Matti Klenell, Stina Löfgren, Carina Seth Andersson, kombinerar svenska hantverkstraditioner med ett samtida uttryck. För att förstärka institutets nya designprofil så kommer hösten präglas av utställningar och program inom mode, design, konsthantverk och arkitektur.

Inom ramen för satsningen Swedish Design Moves Paris, som drivs av Visit Sweden i samarbete med aktörer som Sveriges Arkitekter och Association of Swedish Fashion Brands, står SI Paris värd för en rad utställningar, workshops, events och samtal. Bland annat kommer besökare kunna ta del av en fotoutställning med samtida svensk träarkitektur, Welcome to Woodland i caféet. I huvudutställningen Next Level Craft, kurerad av Aia Jüdes, får publiken möta verk av trettiotalet svenska formgivare inom svenskt konsthantverk, mode och design. Och i slutet av november kommer konstnärsduon Bigert & Bergströms spektakulära Solar Egg, beställt av Riksbyggen, att landa i svenska institutets trädgård.

– Design och arkitektur är bland de viktigaste konstarterna då de formar våra liv och samhällen. Formområdet har även en central roll för en hållbar samhällsutveckling.

Det känns därför logiskt att vi efter en omfattande renovering och facelift inleder programverksamheten med en stor satsning på design, arkitektur, mode och konsthantverk, säger Mats Widbom, kulturråd och chef för svenska institutet i Paris.

Ruben Östlund framför “kuben”. Foto: Anne Edelstam.

Vi som var närvarande hade turen att vädermakterna var på vår sida för buffén och musiken tog plats i institutets vackra trädgård där Rubin Östlund dramatiskt ryckte bort ett skynke från en stor kub (liknande hans idé om fyrkant i filmen The Square som nyss kommit ut på de franska biograferna) där en trummis satt och började spela för de förbluffade gästerna.

Svenska institutet i Paris (Institut Suédois) har funnits sedan 1971 och är Sveriges enda renodlade kulturhus i utlandet. SI Paris öppnar för allmänheten igen den 21 oktober efter en omfattande renovering. Kulturhuset lockar årligen cirka 100 000 besökare till ett fyrtiotal programpunkter och utställningar med svensk kultur, de flesta med fritt inträde. Under 2016 har bland andra Annika von Hausswolff, Gnučči, Jonas Karlsson, Adam Tensta och Liv Strömquist deltagit i programverksamheten vid SI Paris. Svenska institutet i Paris visar även delar av Tessininstitutets konstsamling som Nationalmuseum förvaltar med verk av bland andra Alexander Roslin, Adolf Ulrik Wertmüller och Olle Baertling. Varje vecka kommer över 250 fransmän till SI Paris för att lära sig svenska vid någon av språkkurserna. På institutet erbjuder Café Suédois nybakade kanelbullar och andra bakverk, samt dagens soppa, sallad och smörgåsar. SI Paris har även sex gästbostäder för uthyrning till forskare och kulturskapare med projekt som har anknytning till Frankrike.

Vi som skrev artiklar, petitioner, med mera, för att bevare detta viktiga svenska ansikte utåt, kan verkligen glädjas åt att institutet inte bara får vara kvar utan även nu fått en välbehövd ansiktslyft.

ANNE EDELSTAM info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

0 0kr